Otevřený dopis ministru školství Mgr. Josefu Dobešovi

06.10.2011 15:48

 

Otevřený dopis ministru školství Mgr. Josefu Dobešovi

 

V Brně dne 6. října 2011

 

Vážený pane ministře,

obracím se na Vás formou otevřeného dopisu v souvislosti s optimalizací škol. Nemohu se smířit s optimalizací tak, jak byla navržena a schválena. Působím na jedné z dotčených škol, a to Střední průmyslové školy elektrotechnické Brno, Kounicova 16, jež má být sloučena se SŠITaSP Brno, Purkyňova 97. Se SPŠE je spjato 40 let mého života, odmaturovala jsem zde a po absolvování oboru Technická kybernetika na VUT v Brně jsem zde začala vyučovat. Po celou dobu představovala elektroprůmyslovka jednu z nejkvalitnějších škol, s tradicí dnes již 94letou. Dokladem toho jsou i výborné výsledky letošních státních maturit, proto jsme se již na začátku července obrátili na všechny zastupitele Jihomoravského kraje a pozvali je k návštěvě školy.  

Pan hejtman Hašek slíbil, že situaci v každé z dotčených škol přijede osobně zhodnotit; sám však přiznal nesplnění slibu. Nakonec jediný, který školu navštívil, byl pan náměstek Juránek; ten také přiznal, že nejvíce připomínek k chystané optimalizaci se týkalo naší průmyslovky.

Na obou školách, kterých se týká sloučení („sestěhování“), pracují stmelené kolektivy učitelů, kterým jde o příznivé klima ve škole a o co nejlepší uplatitelnost absolventů na trhu práce i při dalším studiu. Navrhovaný způsob optimalizace oba kolektivy naruší a bude trvat léta, pokud se to vůbec podaří, nový kolektiv vytvořit. Optimalizací v této podobě nepochybně utrpí i stávající žáci obou škol.

Vy sám jste v prosinci 2010 doporučil krajům v otázce optimalizace škol klást důraz na výsledky státní maturity, prioritou má být podpora technických škol.

Proč se tedy takto neděje? A proč nejsou výsledky státních maturit v Jihomoravském kraji zveřejněny! Rozhodně by neměly být rušeny školy, které dosáhly výborných výsledků, a tedy zaručují tedy kvalitní vzdělávání žáků do budoucna. Elektroprůmyslovka na Kounicově k těmto školám patří (ve srovnání se 24 školami oborů skupiny S-T1 tj. elektro, strojní a stavební obory, v rámci kraje skončila v angličtině na 1., v češtině na 2. a v matematice na 3. místě)!

         Jestliže jste se odvážil státní maturity spustit, odvažte se také zveřejnit jejich výsledky - a to všech škol, ne jen pár vybraných! Myslím, že na to mají právo školy (učitelé, žáci i absolventi) rodiče, kteří uvažují, na kterou školu dají své dítě studovat, ale také široká veřejnost.

SPŠE Brno dodává absolventy všem VŠ s technickým zaměřením a její absolventi jistě najdou vedle vysokoškoláků uplatnění ve Středoevropském technologickém institutu CEITEC, který za účasti předsedy vlády Petra Nečase v pondělí 26. září 2011 v Brně zahájil činnost. CEITEC propojí výzkum v přírodních vědách a technických oborech. Bude jej využívat na 600 vědců, více než 1200 studentů a také české i zahraniční firmy.

SPŠE Brno je škola s propracovanými školními vzdělávacími programy pro elektroobory, s nově vybavenými odbornými učebnami pro všechny specializace, s výraznou snahou
o modernizaci výuky a projekty ESF; na škole je v současné době realizováno 5 projektů v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost s celkovou dotací z EU přes 5 milionů Kč. Chcete na školy zavádět výuku k národní hrdosti, té hrdosti, která staví i na tradicích; je tedy opravdu v zájmu kraje zrušit prestižní „elektroprůmyslovku“ s téměř stoletou tradicí, školu, která neodmyslitelně patří k Brnu? Není zdaleka ojedinělým jevem, že se na školu hlásí žáci proto, že zde studoval jejich tatínek, strýc, bratr. Není divu - za téměř 100 let činnosti školu zaměřenou výhradně na elektrotechniku absolvovalo kolem 40 000 studentů, v čele školy se postupně vystřídalo 14 ředitelů a učilo zde kolem 1000 učitelů. Tzv. „sestěhováním“ dvou škol s nástupnictvím SŠITaSP druhá škola, tedy SPŠE zanikne - „zmizí“ z Kounicovy ulice, z rejstříku škol; nelze tedy hovořit o ničem jiném než o jejím zrušení.

U příležitosti zahájení 53. mezinárodního strojírenského veletrhu zazněla v debatě průmyslníků řada kritických poznámek o stavu technického vzdělávání i nedostatku odborně zdatných absolventů s jazykovými znalostmi. Jestliže původním záměrem optimalizace bylo vytvoření kvalitního elektrocentra; proč je tedy nebudovat na čistě technické střední škole s dlouholetými zkušenostmi, která si i za současné demograficky nepříznivé situace své žáky vybírá, na škole, která dosáhla u státních maturit vynikajících výsledků a je tedy zárukou udržení kvality do budoucna?!

Chápu nutnost optimalizace, ale zamyslete se prosím nad způsobem provedení a nad jejím dopadem na budoucnost elektrotechnického školství v Brně a Jihomoravském kraji vůbec. Nebo se snad Brno nemá stát „Metropolí vědy a inovativního výzkumu“!?

 

S pozdravem                                                    Miroslava Odstrčilíková

 

Kopie dopisu zaslána:

Zpět